Sponsors en Partners van deze expeditie Nolet Distillery

Eerdere berichten

6 april: Retour in Namche (3440m)

Retour in Namche (3440m)

Door: Miriam en Niels

Een dag eerder dan gepland is het expeditie team weer terug in Namche. In eerste instantie wilden we vanuit Gokyo (4750m) over de Renjo La pas (5300m) in twee dagen naar Namche terug lopen. Maar vanwege sneeuwhoeveelheden waar de kerstman nog jaloers op zou zijn, waren we vanochtend gedwongen de korte route terug te nemen naar Namche, achteraf bleek dit een goede keus, want het sneeuwt nu nog in Namche.

De afgelopen dagen hebben in het teken gestaan van acclimatiseren. Om goed te acclimatiseren mag je in de regel niet meer dan 400m hoogtemeters per dag afleggen, en elke 4e dag een rustdag. Dit vraagt van fitte mensen behoorlijk wat geduld, aangezien dagetappes soms slechts 2 uur bedragen. In Periche (4200m) kregen wij een hoorcollege over hoogteziekte waarbij alle ins en outs over hoogteziekte werden uitgelegd aan trekkers en klimmers. Kern van het verhaal is dat je niet te snel moet stijgen, en naar je lichaam moet luisteren als je je niet goed voelt (d.w.z niet verder stijgen of zelfs afdalen). Dit hoorcollege wordt dagelijks verzorgd door een vrijwillig team van artsen, die vanuit een EHBO post in Periche ook eerste hulp bieden bij acute gevallen van hoogteziekte. Een goede zaak dus, aangezien hoogteziekte in de Khumbu vallei vaak voorkomt. Door de relatief korte afstanden is het verleidelijk om sneller te stijgen met als gevolg dat er vele zieke trekkers 's avonds misselijk en met hoofdpijn op de bank van de lodge liggen. Dit is ook de reden dat de toiletten op deze hoogte soms erg zuur kunnen ruiken.

Op woensdagavond sliepen wij in Dughla (4600m). 400 hoogtemeter per dag is in een scheet afgelegd, dus het is ook een uitdaging om de resterende tijd goed door zien te komen. Als Nederlands innovatief tijddodend middel (vaak gebruikt op kinderfeestjes) hebben wij het spijkerpoepen als acclimatisatietest ingevoerd; op een volle tafel werden twee flessen geplaatst. De bilspleet gericht naar het dinerend publiek en de rest van de applaudisserende sherpa's voor je, en dan proberen die spijker via het touwtje in de smalle flessenhals te krijgen. Nog verassend verzurend voor je bovenbenen op deze hoogte. Hoewel een lokale sherpa met vlag en wimpel won, achtten wij ons toch goed genoeg voor de volgende uitdaging; de beklimming van de Kala Patar, waar nog slechts 50% van de hoeveelheid zuurstof is als op zeeniveau.

Op donderdag hebben we de Kala Pattar beklommen. Dit is de Nepalese kijkduin, maar dan ongeveer 5600m hoog, met uitzicht op de Mount Everest, Nuptse, Pumori en vele andere mooie bergen. In plaats van dikke Duitsers in zandkuilen tref je hier Amerikanen aan die met de rug naar de Everest toe zitten, en je dan daas van de hoogteziekte vooruitwijzend vragen, " Which one is the mount Everest, the left or the right?". Soms kan het antwoord pijnlijk zijn "Well, if you turn around it's that ugly black mountain". Want laten we eerlijk zijn, mooi is de Everest niet te noemen.

De dagen hierna zijn we de Cho La pas (5300m) overgestoken. Deze pas geeft toegang tot het dal waar vanuit de Cho Oyu (8200m) van het zuiden beklommen kan worden. In tegenstelling tot de noordelijke route is dit een technische klim. Hoewel het de hele dag vrij bewolkt was pronkten de schitterende bergen zo nu en dan tussen de wolken door. De traverse van de gletsjer van de Cho Oyu (een van de grootste ter wereld) was indrukwekkend.

Morgen lopen we terug naar Lukla, waar we op 8 april het vliegtuig terug hopen te pakken naar Kathmandu. Dit kan spannend worden omdat de afgelopen dagen door het slechte weer bijna alle vluchten geannuleerd zijn. Als we op 8 april terug zijn in Kathmandu, hebben we 3 dagen de tijd voor de laatste organisatorische zaken voor de start van de expeditie. Op 12 april vetrekken we richting Manaslu, met deze goede en gezellige voorbereiding, hebben we het gevoel dat we er klaar voor zijn. Maar voor het zover is, genieten we hier nog van de eerste douche sinds een dag of negen, wijn, Pringles en ander lekker eten.